Casus Maria

Een woonconsulent is op huisbezoek om een cliënt te helpen met de aanvraag voor de huurtoeslag.
Moet ze deze helpen met ordenen van de papieren om de correspondentie over de huurtoeslag te vinden of verwijst ze door naar hulp voor het ordenen van de papieren.

Bij deze casus zijn ook opdrachten beschikbaar

Maria is  na haar opleiding sociaal maatschappelijk dienstverlener gaan werken als consulent bewonerszaken bij woningbouwcorporatie De Dukdalf. Zij werkt daar nu drie maanden en heeft het erg naar haar zin. Ze helpt graag mensen en ze vindt dat ze dat in haar werk goed kan doen. Mensen komen met de meest uiteenlopende vragen bij haar. Vandaag heeft zij een afspraak met meneer de Haas. Er schijnt iets mis te zijn met de huurtoeslag die hij zou moeten ontvangen. Het was een heel onduidelijk verhaal wat Maria te horen kreeg toen hij belde met een vraag over de huurtoeslag. Meneer de Haas is slecht ter been en daarom heeft Maria haar werk zo ingedeeld dat ze bij hem langs kan.

Wanneer zij bij meneer de Haas  aanbelt blijkt de bel niet te werken. Gelukkig reageert meneer wel op het klapperen met de brievenbus. Meneer de Haas gaat er eens gezellig voor zitten en staat erop dat Maria een kopje thee met hem drinkt.

woonconsulent maria
stapels brieven

Maria wil graag weten hoe het nu zit met de vraag over de huurtoeslag. Meneer de Haas wijst hierop naar een stapel papieren in de hoek van de kamer. Hij zegt ”ik denk dat het daar wel tussen zit” . Maria ziet dat er overal in de kamer stapeltjes papieren liggen, het maakt allemaal nogal een rommelige indruk.

Wanneer Maria vraagt hoe meneer zijn administratie bijhoudt krijgt zij te horen dat zijn vrouw dat altijd deed maar die is vorig jaar overleden. Meneer de Haas vertelt dat hij niet weet wat hij moet doen met alle papieren en formulieren. Post die er binnenkomt legt hij dus maar op de stapel.  Maria ziet dat er inderdaad een behoorlijke stapel ongeopende brieven ligt. Het is duidelijk dat meneer de Haas het allemaal niet goed aankan.

Wat zou jij doen in deze situatie?
642 votes
KEUZE!
×

Kwalificaties MBO 2016

Kwalificatiedossier Sociaal werk

B1-K1-W4: Behartigt belangen

Werkproces
B1-K1-W4: Behartigt belangen
Omschrijving
De sociaal werker ondersteunt de cliënt/doelgroep bij belangenbehartiging. Hij informeert de betrokkene(n) over de stappen die gezet kunnen worden bij het opkomen voor de eigen belangen en stimuleert de cliënt/doelgroep om deze stappen zelf te zetten. Hij doet handreikingen en/of geeft instructies. Hij ondersteunt de cliënt/doelgroep bij het maken van afwegingen en helpt betrokkene(n) de gevolgen van keuzes te overzien. Hij neemt, in overleg met collega's, activiteiten geheel of gedeeltelijk over wanneer de cliënt of de groep daartoe niet zelf in staat is. Hij volgt op de achtergrond of gewenste resultaten behaald worden.
Resultaat
De sociaal werker heeft de cliënt/doelgroep effectieve ondersteuning geboden bij het behartigen van zijn/hun belangen.
Gedrag
De sociaal werker:
  • toont empathie voor de moeilijkheden van de cliënt/doelgroep;
  • treedt doortastend op;
  • is vasthoudend in het bereiken van zijn doelen;
  • onderzoekt verschillende mogelijkheden/oplossingsstrategieën ten behoeve van de cliënt/doelgroep.
Competenties
De onderliggende competenties zijn: Aandacht en begrip tonen, Onderzoeken
Kwalificatiedossier Sociaal-maatschappelijk dienstverlener

P1-K1-W1: Ondersteunt de cliënt bij praktische diensten

Werkproces
P1-K1-W1: Ondersteunt de cliënt bij praktische diensten
Omschrijving
De sociaal-maatschappelijk dienstverlener geeft de cliënt praktische aanwijzingen hoe deze in concrete situaties kan handelen en op welke wijze hij daarbij gebruik kan maken van voorzieningen, procedures, hulpverlening en instanties. Hij reageert op agressie en treedt regelend op bij ongewenst gedrag. Hij helpt de cliënt bij het schrijven van brieven, het aanvragen en invullen van formulieren, het raadplegen van informatiebronnen en bellen naar instanties. Hij maakt de stappen die hij neemt en de te volgen procedures inzichtelijk en rust de cliënt toe met vaardigheden om praktische zaken te regelen.
Resultaat
De sociaal-maatschappelijk dienstverlener heeft de cliënt ondersteund bij praktische diensten en bij het wegwijs worden in de voorzieningen op gebied van wonen, werken en vrije tijd en hem toegerust met vaardigheden om praktische zaken zelf te regelen.
Gedrag
De sociaal-maatschappelijk dienstverlener:
  • stimuleert doelgericht de zelfredzaamheid van de cliënt;
  • geeft de cliënt passende adviezen en instructies hoe deze praktische zaken zelf kan aanpakken;
  • stemt de ondersteuning adequaat af op behoeften, verwachtingen en mogelijkheden van de cliënt.
Competenties
De onderliggende competenties zijn: Begeleiden, Op de behoeften en verwachtingen van de "klant" richten

Bij deze casus zijn ook opdrachten beschikbaar.