Stagiaire sociaal-maatschappelijk dienstverlener Floris

Een stagiaire sociaal-maatschappelijk dienstverlening krijgt tijdens zijn stage de verantwoordelijkheid om op huisbezoek te gaan, advies uit te brengen en andere medewerkers in te werken.

Floris is stagiaire sociaal-maatschappelijke dienstverlener bij welzijnsorganisatie De Stroom. Deze organisatie beheert verschillende wijkloketten van waaruit uitvoering wordt gegeven aan de wet maatschappelijke ondersteuning.

Deze wet houdt in dat de gemeente vanaf 2015 wettelijk verplicht is om te onderzoeken wat de situatie is van mensen die zich melden met een ondersteuningsvraag. Dat onderzoek vindt plaats samen met de cliënt en zijn omgeving. In dit onderzoek kijkt de gemeente wat iemand zelf nog kan en hoe de omgeving kan ondersteunen. Ook kijkt de gemeente naar de zorg en ondersteuning die iemand al krijgt vanuit andere wetten, zoals de Participatiewet of de Jeugdwet.

Stagiaire sociaal-maatschappelijk dienstverlener
Stagiaire sociaal-maatschappelijk dienstverlener

Floris maakt als stagiair deel uit van het wijkteam waarvoor hij 4 dagdelen per week stage loopt bij het wijkloket. Floris zit in het 3e jaar van zijn MBO opleiding sociaal-maatschappelijk dienstverlener en heeft al behoorlijk wat ervaring op gedaan. Hij heeft het erg naar zijn zin op zijn stage en hoopt na het behalen van zijn diploma een aanstelling te krijgen bij de Stroom.

De coördinator van het wijkteam en tevens Floris stagebegeleider is ook erg tevreden en geeft hem veel verantwoordelijkheid. Vorige week heeft Floris helemaal zelfstandig een huisbezoek mogen doen om de situatie van een gezin in kaart te brengen waar ernstige problemen zijn met de oudste zoon. Floris was erg trots op het rapport dat hij heeft opgesteld naar aanleiding van dit huisbezoek want op basis van zijn rapport zal er nu beslist worden wat voor hulp er aan het gezin geboden gaat worden.
Hij heeft ook de taak gekregen om twee nieuwe medewerkers in te werken waarvan er een zelfs al een HBO diploma Maatschappelijk Werk heeft.

Tijdens de methodische werkbegeleiding op school heeft Floris verteld welke taken hij al allemaal krijgt. Tot zijn verbazing reageerden zijn medeleerlingen en de docent helemaal niet positief op zijn verhaal. Hij kreeg in de bespreking op school te horen dat hij nu nog in een leersituatie zit en nog niet alleen de verantwoordelijkheid mag krijgen om een adviesrapport uit te brengen en stagiaires of nieuwe medewerkers te begeleiden.

Vandaag zou Floris een begeleidingsgesprek hebben met zijn stagebegeleider, de coördinator van het wijkteam. De coördinator heeft weinig tijd voor de stagebegeleiding. Hij zegt tegen Floris dat hij geen begeleiding meer nodig heeft en vraagt aan Floris of deze komende week nog een huisbezoek wil doen en een adviesrapportage naar aanleiding hiervan wil opstellen. Hij zegt tegen Floris dat dit een goede manier is om te laten zien dat hij de verantwoordelijkheid van het werk aankan.

Wat zou jij doen in deze situatie?
128 votes
KEUZE!
×

Kwalificaties MBO 2016

Kwalificatiedossier Sociaal werk

B1-K2-W1: Werkt aan de eigen deskundigheid

Werkproces
B1-K2-W1: Werkt aan de eigen deskundigheid
Omschrijving
De sociaal werker werkt aan zijn eigen deskundigheid. Hij zorgt ervoor dat hij op de hoogte blijft van maatschappelijke, technologische en vakinhoudelijke ontwikkelingen. Hij leest daarvoor vakliteratuur en volgt bijscholingen. Hij reflecteert op zijn eigen functioneren, vraagt om feedback over zijn eigen functioneren en geeft feedback aan anderen. Hij stelt samen met zijn leidinggevende een persoonlijk ontwikkelplan op en onderneemt stappen om vakkennis, vaardigheden en beroepshouding te verbeteren. Hij zorgt ervoor dat hij op de hoogte is van actuele wet- en regelgeving m.b.t. de beroepsuitoefening en van de actuele visie op sociaal werk. Hij neemt deel aan inhoudelijke discussies met collega's en anderen over beroepstaken en werkzaamheden. Zo ontwikkelt hij zichzelf en levert hij een bijdrage aan de ontwikkeling van de beroepsuitoefening. Tevens draagt hij de beroeps- en organisatievisie uit naar anderen.
Resultaat
De sociaal werker heeft zijn persoonlijk ontwikkelplan uitgevoerd waardoor hij zijn deskundigheid verder ontwikkeld heeft. Hij is op de hoogte van actuele wet- en regelgeving en de actuele visie op sociaal werk. Hij heeft zijn deskundigheid gedeeld met collega's.
Gedrag
De sociaal werker:
  • haalt betekenis uit teksten met hoge informatiedichtheid: zowel mondeling als schriftelijk;
  • deelt doelgericht en actief kennis en expertise met collega's en andere deskundigen;
  • draagt eigen kennis en expertise begrijpelijk over;
  • gebruikt passend taal
  • en woordgebruik voor de gesprekspartner;
  • gebruikt feedback om zich verder te ontwikkelen.
Competenties
De onderliggende competenties zijn: Vakdeskundigheid toepassen, Leren, Formuleren en rapporteren