Sociaal werker Daan

Een sociaal werker wordt een beetje moe van de term welzijn nieuwe stijl. Hij merkt dat er gewoon weer dezelfde projecten ontstaan.

Welzijn nieuwe stijl, het is een term waar sociaal werker Daan een beetje moe van wordt. Hij heeft in zijn 35 jarige carrière als sociaal-cultureel werker al heel wat reorganisaties van het welzijnswerk meegemaakt. De laatste jaren was het redelijk rustig en werkte hij met veel plezier in buurthuis Het Keerpunt. Het Keerpunt was een goed lopend buurthuis waar veel initiatieven van wijkbewoners werden ondersteund.

Maar nu is het buurthuis  net als de andere buurthuizen in de gemeente gesloten. Buurthuizen zijn niet meer van deze tijd. Welzijn nieuwe stijl, met wijkteams waarin burgerinitiatief en de participatiesamenleving centraal staan is het nieuwe welzijnswerk.

Daan ondersteunde vanuit het buurthuis een paar hele leuke initiatieven vanuit de wijk zoals het jong voor oud project waarbij jongeren ouderen in de wijk helpen omgaan met moderne technologieën. Daan heeft drie jaar heel veel energie gestoken in het opbouwen van een goede kern enthousiaste jongeren voor dit project. Het laatste jaar liep het project heel goed en was er een netwerk van jongeren die ouderen hielpen actief. Door de sluiting van het buurthuis is helaas ook dit project al vrij snel gestopt.

Daan is omdat hij al zolang in dienst is gelukkig zijn baan niet kwijt geraakt. Hij is als een van de weinige sociaal werkers opgenomen in het nieuwe wijkteam. Drie van zijn collega’s zijn hun baan wel kwijt geraakt.
Daan werkt nu zo’n vijf maanden in het nieuwe team en het is wel wennen. Het team is de afgelopen maanden vooral bezig geweest met het behandelen van zorgvragen in het kader van de decentralisatie van de AWBZ en de jeugdzorg.
Vandaag is er een teamoverleg met alle professionals uit het wijkteam. Op de agenda staat het stimuleren van burgerinitiatieven.
Een nieuwe jonge collega van Daan oppert het idee om iets op te zetten waarbij jongeren ouderen leren met een smartphone, Facebook en andere sociale media omgaan. Veel van de nieuwe collega’s van Daan reageren enthousiast op dit idee.

Daan is er een beetje moe van. Wat zal hij doen?

Wat zou jij doen in deze situatie?
316 votes
KEUZE!
×

Kwalificaties MBO 2016

Kwalificatiedossier Sociaal werk

B1-K1-W2: Maakt een plan van aanpak

Werkproces
B1-K1-W2: Maakt een plan van aanpak
Omschrijving
De sociaal werker analyseert de verzamelde gegevens. Op basis van de analyse zet hij de mogelijke aanpakken op een rij. Hij weegt samen met de cliënt/doelgroep alternatieven tegen elkaar af en ondersteunt bij de keuze voor een of meerdere aanpakken. De sociaal werker formuleert samen met de cliënt/doelgroep doelstellingen en acties en werkt deze uit in een plan van aanpak. Hij stemt hierin af met de cliënt/doelgroep, collega's, andere beroepskrachten en betrokkenen. In het plan beschrijft de sociaal werker wie welke acties onderneemt, welke samenwerking met andere instanties/partners nodig is en welke resultaten nagestreefd worden.
Resultaat
Er ligt een plan van aanpak dat haalbaar is met de beschikbare middelen en voorziet in een antwoord op de vraag van de cliënt/doelgroep.
Gedrag
De sociaal werker:
  • betrekt actief cliënten en collega's bij het formuleren van doelen en acties;
  • stemt functioneel af met betrokkenen;
  • analyseert de verworven informatie systematisch;
  • trekt logische conclusies;
  • werkt doelstellingen en acties uit in een tijdsplanning en overzicht wat, wanneer door wie moet gebeuren;
  • stemt zijn handelen af op het aanbod van diensten van de organisatie.
Competenties
De onderliggende competenties zijn: Samenwerken en overleggen, Analyseren, Plannen en organiseren
Kwalificatiedossier Sociaal-cultureel werker

P2-K1-W1: Bereidt projecten en activiteiten voor

Werkproces
P2-K1-W1: Bereidt projecten en activiteiten voor
Omschrijving
De sociaal-cultureel werker bereidt projecten en activiteiten voor op het gebied van kunst, cultuur en amusement én op het gebied van sport, spel en recreatie én op het gebied van educatie en burgerschap. Hiertoe neemt hij kennis van het plan van aanpak en van de daarin gemaakte keuzes. Hij specificeert het plan van aanpak tot concrete activiteiten. Hij gaat na welke groepen van welke diensten gebruik kunnen maken. Hij stelt de beginsituatie van de doelgroep vast en maakt afspraken met de groepen over de wijze waarop zij ondersteund gaan worden en besluit over de gewenste samenstelling van de groep. Vervolgens regelt hij medewerkers/vrijwilligers, materiaal, accommodatie en andere voorzieningen en hij verzorgt de publiciteit over de activiteiten. Hij voert overleg en maakt afspraken met bij de uitvoering betrokkenen. Tot slot checkt hij nog eens of geplande activiteiten voldoende aansluiten bij (de belevingswereld van) de doelgroep. Hij kiest ervoor de activiteiten zelf uit te voeren, te laten uitvoeren door vrijwilligers of te delegeren aan een deskundige op een specifiek terrein.
Resultaat
Het plan van aanpak is uitgewerkt tot concrete projecten/activiteiten en de publiciteit is verzorgd. De beginsituatie van de doelgroep is helder, de inbreng van medewerkers/vrijwilligers en de voorzieningen zijn geregeld. De potentiële doelgroep is op de hoogte van de activiteit / het project.
Gedrag
De sociaal-cultureel werker:
  • bespreekt actief met de doelgroep het geplande project/ de geplande activiteit;
  • achterhaalt actief de wensen en verwachtingen van de doelgroep;
  • presenteert het aanbod aan projecten en activiteiten op een boeiende en op de doelgroep afgestemde wijze;
  • kiest passende materialen en middelen;
  • regelt tijdig de beschikbaarheid van essentiële middelen en medewerkers/vrijwilligers;
  • informeert de clientgroep en de medewerkers/vrijwilligers duidelijk over hetgeen ze kunnen verwachten;
  • kiest weloverwogen een passende wervingsmethode of een passende mix aan wervingsmethoden.
Competenties
De onderliggende competenties zijn: Presenteren, Materialen en middelen inzetten, Plannen en organiseren, Op de behoeften en verwachtingen van de "klant" richten