Casussen die aansluiten bij de opleiding en het werk van een gespecialiseerd pedagogisch medewerker kinderopvang.
De casussen staan gerangschikt naar het werkproces waarbij ze goed passen. Deze indeling is gebaseerd op de kwalificatiedossiers van het beroepsonderwijs bedrijfsleven
Werkproces 1.1: Inventariseert de situatie en wensen van het kind/ de jongere | |
![]() | Casus Aniela Moet een kinderleidster rekening houden met het vooroordeel van ouders bij het plaatsen van een kind in een groep? |
Werkproces 1.2: Stelt een activiteitenprogramma op | |
![]() | Pedagogisch medewerker buitenschoolse opvang Ivan Wel of geen activiteitenprogramma vaststellen wanneer de BSO kinderen lekker niets willen doen maar de ouders juist willen dat er veel activiteiten plaatsvinden. |
Werkproces 1.3: Maakt een plan van aanpak | |
![]() | Pedagogisch medewerker kinderopvang Regina Moet de leidster in de kinderopvang het kind met een progressieve ernstige ziekte het spel met de andere kinderen ontnemen zodat er geen gevaarlijke situatie ontstaat. |
Werkproces 2.1: Biedt het kind/de jongere opvang | |
![]() | Casus Leidster kinderopvang Lian Moet de leidster in de kinderopvang op de wens van een kind ingaan terwijl alle andere kinderen een ander verhaaltje willen horen. |
![]() | Leidster kinderopvang Karolien Is de naughty chair wel zo’n goede methode om kinderen gewenst gedrag te leren? |
Werkproces 2.2: Biedt het kind/de jongere persoonlijke verzorging | |
![]() | Casus stagiair kinderopvang Rogier Hoe kan een pedagogisch medewerker in de kinderopvang handelen wanneer een kind niet geholpen wil worden en daardoor de andere kinderen te lang moeten wachten. |
![]() | Pedagogisch medewerker kinderopvang Yolanda Een kind met diabetes in het kinderdagverblijf. Moet een leidster die zich onzeker voelt over het moeten bepalen van de bloedsuikerwaarde dit aangeven bij haar leidinggevende. |
Werkproces 2.3: Draagt zorg voor de ruimte en huishoudelijke werkzaamheden | |
![]() | Casus Badria Kiezen voor het belang van de kinderen of voor het belang van de samenwerking met je collega’s. Ook opruimen hoort tot de taken van een pedagogisch medewerker |
Werkproces 2.4: Biedt het kind/de jongere ontwikkelingsgerichte activiteiten aan | |
![]() | Casus leidster kinderopvang Rozemarijn Hoe kan een leidster in de kinderopvang reageren wanneer in haar opvatting ouders een kind overvragen en geen oog hebben voor de sociale ontwikkeling van het kind. De ouders hangen de ideeën van de “tijgermoeder”Amy Chua aan. |
Werkproces 3.1: Werkt aan deskundigheidsbevordering en professionalisering van het beroep | |
![]() | Casus leidster kinderopvang Lakeesha Een leidster kinderopvang heeft moeite met foutloos Nederlands schrijven, ze maakt veel taalfouten. Moet zij hulp vragen aan haar leidinggevende wanneer ze niet zeker weet of ze iets goed heeft geschreven. |
Werkproces 3.2: Werkt aan het bevorderen en bewaken van kwaliteitszorg | |
![]() | Leidster kinderopvang Hanifa Een leidster in de kinderopvang heeft gemerkt dat een hekje van een bed niet goed sluit. Ze vergeet dit te melden aan haar collega’s. Een collega maakt hierdoor een fout. |
Werkproces3.3: Stemt de werkzaamheden af met betrokkenen | |
![]() | Leidster kinderopvang Mariska Een leidster kinderopvang is voorzitter van de activiteitencommissie. Moet ze ingrijpen wanneer er wordt afgeweken van de agenda? |
Werkproces 3.4: Voert coördinerende taken uit | |
![]() | Assistent leidinggevende Rachida Kan de assistent leidinggevende in de kinderopvang kiezen welke medewerkster uit de flexpool zij inzet voor de vervanging tijdens het zwangerschapsverlof? |
Werkproces 3.5: Onderhoudt een netwerk | |
![]() | Pedagogisch medewerker kinderopvang Petra Er zijn klachten over het kinderdagverblijf omdat de kinderen veel herrie maken tijdens het buitenspelen. |
Werkproces 3.6: Voert beleidsmatige taken uit | |
![]() | Leidster kinderopvang Diane Discussie over Zwarte Piet en Sinterklaas. Een ouder vindt dat de Zwarte Piet Pop niet meer gebruikt mag worden. Met opdrachten |
Werkproces 3.8: Evalueert de werkzaamheden | |
![]() | Leidster kinderopvang Carola Blijft de leidster met de dreumesgroep spelen in de grote zaal ondanks de kritiek die zij hierop krijgt van haar collega’s tijden de evaluatie van de dagindeling. |